စာစီစာကုံး/အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း အပိုင္း ၂



Key words: တကၠသိုလ္ဝင္တန္းျမန္မာစာ၊ စာစီစာကုံး၊ PlanBeforeYouWrite

စာစီစာကုံး/အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း နိဒါန္းေဆာင္းပါး (ေဆာင္းပါး အပိုင္း ၁) မွာ တကၠသိုလ္ဝင္ ျမန္မာစာမွာ စာစီစာကုံးေမးခြန္း အမွတ္စဥ္ ၆။ ခ အတြက္ (ျပင္ဆင္ခ်ိန္ ၅ မိနစ္ အပါအဝင္) စုစုေပါင္း မိနစ္ ၂၀ ပဲ အသုံးျပဳသင့္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ေမးခြန္းထဲမွာ စာလုံးေရ (ဒါမွမဟုတ္ စာေၾကာင္းေရ၊ စာပိုဒ္ စသျဖင့္) ကန္႔သတ္ထားတာ မရွိေပမဲ့ နိဒါန္း ၁ ပိုဒ္၊ စာကိုယ္ ၂ ပိုဒ္ နဲ႔ နိဂုံး ၁ ပိုဒ္ ေရးဖို႔ အႀကံျပဳခဲ့ပါတယ္။ ဒီအႀကံျပဳခ်က္ဟာ ၁၀ တန္း ျမန္မာစာ သင္တဲ့ ဆရာ/မေတြ၊ ေက်ာင္းသူ/သားေတြ ပိုမိုရင္းႏွီးတဲ့ နိဒါန္း (၁ ပိုဒ္)၊ စာကိုယ္ (၁ ပိုဒ္)၊ နိဂုံး (၁ ပိုဒ္) ေဖာ္ျမဴလာနဲ႔ အနည္းငယ္ ကြဲလြဲပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးမွာ စာပိုဒ္တစ္ပိုဒ္ထဲမွာ အဓိက အိုင္ဒီယာ (ပင္မ အေတြး) တစ္ခုပဲ ပါဝင္သင့္တယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆအေပၚအေျခခံထားတဲအတြက္ စာစီစာကုံးတစ္ပုဒ္မွာ စာကိုယ္ ၁ ပိုဒ္ထဲပဲ ေရးရတာ ေက်ာင္းသူ/သားေတြအတြက္ အခက္အခဲ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေခါင္းစဥ္တစ္ခုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ ပင္မအေတြး တစ္ခုမက ရွိေနႏိုင္တဲ့အတြက္ စာကိုယ္ ၂ ပိုဒ္ေရး ဆိုတဲ့ မူနဲ႔ သြားပါ့မယ္။

အခုေဆာင္းပါး အပိုင္း ၂ မွာေတာ့ ေအာက္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ျမန္မာစာ စာေမးပြဲ နမူနာေမးခြန္းထဲက စာစီစာကုံးကို TaWTiSS (ေတာ္တစ္(စ) သို႔မဟုတ္ ေထာထစ္(စ)) နည္းလမ္းသုံးၿပီး ၅ မိနစ္စာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈျပဳတဲ့အပိုင္းကို တင္ျပခ်င္ပါတယ္။


နမူနာေမးခြန္းကို (ျမန္မာႏိုင္ငံ) ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန ရဲ႕ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာ (http://www.moe.gov.mm/) ကေန ရယူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ TaWTiSS (ေတာ္တစ္(စ) သို႔မဟုတ္ ေထာထစ္(စ)) မွာ ပါတဲ့
Ta က Task awareness ကို၊
W က Words development ကို၊
Ti က Title idea development ကို၊
S က Sub-title ideas development ကို၊
S က Supporting ideas development ကို အသီးသီး ကိုယ္စားျပဳပါတယ္။ ေအာက္မွာ အခ်ိန္ ၅ မိနစ္အတြင္း TaWTiSS (ေတာ္တစ္(စ) သို႔မဟုတ္ ေထာထစ္(စ)) နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳၿပီးေတာ့ ၆။ (ခ) စာစီစာကုံးေမးခြန္း အတြက္ ျပင္ဆင္မႈ ျပဳထားတာကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။

၁။ Task awareness (ေမးခြန္းကို နားလည္ျခင္း) 

ေမးခြန္းကို နားလည္ျခင္း (Task awareness) နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အပိုင္း ၁ မွာ
“၎ဟာ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ concept (အခ်က္) တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ စာစီစာကုံး/အက္ေဆးေမးခြန္းတစ္ခုခ်င္းစီမွာ စာေမးပြဲေျဖဆိုသူေတြကို ဘာေရးေစခ်င္၊ ဘယ္လိုေရးေစခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ အေသးစိတ္ၫႊန္ၾကားခ်က္ေတြ ပါဝင္သလို၊ ေမးခြန္းေျဖဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ရတယ္၊ စာလုံးေရဘယ္ေလာက္ေရးရမယ္ဆိုတာကို နားလည္တဲ့ အပိုင္းလည္းပါဝင္ပါတယ္” ဆိုၿပီး ပါပါတယ္။ ေမးခြန္းမွာပါတဲ့ ၫႊန္ၾကားခ်က္ေတြကို သေဘာေပါက္ၿပီး ဘယ္လိုေျဖရမလဲလို႔ သိတာဟာ ေမးခြန္းကို နားလည္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမးခြန္းကို နားလည္တဲ့အဆင့္မွာ စာေမးပြဲေျဖဆိုသူရဲ႕ ေမးခြန္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေတြးေတြ၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္လုပ္ရပ္ေတြ အကုန္ပါပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ေအာက္ပါ ေမးခြန္းကို ေတြ႕တဲ့အခါ
၆။ (ခ) ေအာက္ပါအဆိုမ်ား အနက္ တစ္ခု ကို ေထာက္ခံ၍ျဖစ္ေစ၊ ကန္႔ကြက္၍ျဖစ္ေစ ေဆြးေႏြးပါ။
(၁) သီခ်င္းဆိုျခင္းသည္ လူ႔စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည္။
(၂) အားကစားပြဲမ်ားတြင္ ေဘာလုံးပြဲသည္ စိတ္ဝင္စားစရာအေကာင္းဆုံးျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းသူ/သားေတြရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ စဥ္းစားၿပီး ေ႐ြးခ်ယ္မႈျပဳတဲ့ဟာ၊ ခ်ေရးတဲ့ဟာေတြက ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္လာ ႏိုင္ပါတယ္။
(အေတြး) ၁ ခုပဲ ေ႐ြးရမယ္။ သီခ်င္းဆိုရင္ ေပ်ာ္တဲ့အေၾကာင္းက ငါနဲ႔ ပိုရင္းႏွီးတယ္။ ေဘာ္လုံးပြဲအေၾကာင္း သိပ္မသိဘူး။ (၁) ကို ေ႐ြးမယ္။
(လုပ္ရပ္) နံပါတ္ (၁) ကို အမွတ္အသားျပဳလိုက္တယ္။
(အေတြး) “သီခ်င္းဆိုျခင္းသည္ လူ႔စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည္” ဆိုတာကို ငါသေဘာတူလား၊ မတူဘူးလား? အင္း သေဘာတူတယ္။
(လုပ္ရပ္) ေမးခြန္းမွာ ပါတဲ့ “ေထာက္ခံ၍ျဖစ္ေစ” ကို မ်ဥ္းတားလိုက္တယ္။

ဒီအထိဟာ ေမးခြန္းကို နားလည္ျခင္း (Task awareness) အဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

၂။ Words development (ဆက္စပ္စကားလုံးမ်ား (အျမန္) ခ်ေရးျခင္း)

ေနာက္တစ္ဆင့္က Words development ျဖစ္ပါတယ္။ ၆။ (ခ) (၁) မွာ ပါတဲ့ စာစီစာကုံးေမးခြန္းအေပၚ အေျခခံၿပီးေတာ့ ေအာက္ပါ စကားလုံးေတြကို စာေမးပြဲေျဖဆိုသူက အၾကမ္းဖ်င္း ခ်ေရးၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။
ဂီတ၊ ႏွလုံးသား၊ ေပ်ာ္႐ႊင္၊ ႏွလုံးသည္းပြတ္၊ ညည္း၊ လူသီခ်င္းဆိုတတ္၊ သီခ်င္းဆိုတဲ့ငွက္

ဆက္စပ္စကားလုံးမ်ား ခ်ေရးျခင္း (Words development) အဆင့္ဟာ ေနာက္အဆင့္ ၃ ခု ျဖစ္တဲ့ Title idea development၊ Sub-title ideas development နဲ႔ Supporting ideas development တို႔နဲ႔လည္း ဆက္စပ္မႈရွိၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းသူ/သားေတြအေနနဲ႔ Words development အပါအဝင္ ဒီအဆင့္ေတြအားလုံးကို တစ္ၿပိဳင္တည္းမွာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ပါတယ္။

၃။  Title idea development (စာစီစာကုံး၏ ပင္မအိုင္ဒီယာ (ေခါင္းစဥ္) ကို ဆုံးျဖတ္ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္း)

Title idea development ဟာ စာစီစာကုံးရဲ႕ အသက္ျဖစ္ပါတယ္။ စာစီစာကုံးတစ္ပုဒ္လုံးကို ေမာင္းႏွင္သြားမဲ့ အင္ဂ်င္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ စာစီစာကုံးတစ္ပုဒ္လုံးရဲ႕ ေခါင္းစဥ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ Task awareness နဲ႔လည္း ထပ္တူက်ႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ “သီခ်င္းဆိုျခင္းသည္ လူ႔စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည္” ဆိုတဲ့ အဆိုကို အထက္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့အတိုင္း ေထာက္ခံတယ္လို႔ ယူၾကည့္တဲ့အခါ စာေျဖသူအေနနဲ႔ ေအာက္ပါ Title idea ကို ေ႐ြးခ်ယ္ႏိုင္ပါတယ္။
သီခ်င္းဆိုျခင္းသည္ လူ႔စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည္ဟု ကြၽန္ုပ္ ေထာက္ခံရသည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ား
သို႔မဟုတ္
သီခ်င္းဆိုျခင္းက လူ႔စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည့္ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ၂ ခု

၄။ Sub-title ideas development (စာစီစာကုံး၏ အိုင္ဒီယာခြဲ (ေခါင္းစဥ္ခြဲ) မ်ား ကို ဆုံးျဖတ္ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္း) ႏွင့္
၅။ Supporting ideas development (ေခါင္းစဥ္ခြဲ တစ္ခုစီအတြက္ အခ်က္အလက္မ်ားကို (အျမန္) ေ႐ြးခ်ယ္ေရးသားျခင္း)

Title idea ကို စာစီစာကုံးေခါင္းစဥ္လို႔ စဥ္းစားရင္ Sub-title idea ေတြကို ေခါင္းစဥ္ခြဲေတြလို႔ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေခါင္းစဥ္ (Title idea) အေပၚ မူတည္ၿပီး Sub-title idea ၁ ခုတည္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ၁ ခုမက ၂ ခု၊ ၃ ခုလည္း ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာ တကၠသိုလ္ဝင္တန္း စာေမးပြဲေျဖတဲ့သူက “သီခ်င္းဆိုျခင္းက လူသားမ်ား၏စိတ္ကို ၾကည္ႏူးေစသည့္ အဓိကအေၾကာင္းရင္း ၂ ခု” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ကို ေ႐ြးခ်ယ္မယ္ဆိုၾကပါစို႔။ ပထမ Sub-title idea က အဓိက အေၾကာင္းရင္း ၁ ျဖစ္လာၿပီးေတာ့ ဒုတိယ Sub-title idea က အဓိက အေၾကာင္းရင္း ၂ ျဖစ္လာပါမယ္။ စာစီစာကုံးကို အတည္ ခ်မေရးခင္ ျပင္ဆင္ခ်ိန္ ၅ မိနစ္အတြင္း ေအာက္ပါ Sub-title idea နဲ႔ Supporting ideas ေတြကို ေက်ာင္းသူ/သားမ်ား ခ်ေရးႏိုင္ပါတယ္။

ပထမ Sub-title idea
သီခ်င္းဆိုျခင္းသည္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းဆယ္မ်ိဳးကဲ့သို႔ အႏုပညာပုံစံတစ္ခု၊ အားထုတ္ရတဲ့အတြက္ ေအာက္ဆီဂ်င္ ပိုရ၊ ေသြးလည္ပတ္မႈကို အေထာက္အကူျပဳ၊ လူစိတ္ကို ႐ႊင္လန္းေစ၊ ပင္ပန္းမႈကို ေျပေပ်ာက္ေစ၊ ႏွလုံးေပ်ာ္႐ႊင္ေစ၊

ဒုတိယ Sub-title idea
ၾကည္ႏူးစရာ အခိုက္အတန္႔မ်ားကို ျပန္လည္အမွတ္ရေစ၊ အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ သီခ်င္းမ်ား၊ စိတ္ကို တက္ႂကြေစ၊ အလုပ္လုပ္ရန္၊ စာပိုမိုေလ့လာရန္၊ အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ အေတြးအေခၚ၊ အေျပာအဆို၊ အျပဳအမူမ်ား

အထက္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့အတိုင္း TaWTiSS (ေတာ္တစ္(စ)/ေထာထစ္(စ)) နည္းလမ္းကို သုံးၿပီးေတာ့ တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ျမန္မာစာ စာစီစာကုံးေမးခြန္း ေျဖဖို႔ ျပင္ဆင္မႈ ျပဳႏိုင္ပါတယ္။ ျပင္ဆင္မႈအပိုင္းကို ၅ မိနစ္ထက္အခ်ိန္ပိုယူပါက စာစီစာကုံး အမွန္တကယ္ေရးရမဲ့ အခ်ိန္ေလ်ာ့နည္းသြားႏိုင္တာကိုေတာ့ သတိထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ (အၾကမ္း) ျပင္ဆင္မႈအတြက္ သီးသန္႔အမွတ္ေပးတာမ်ိဳး ရွိမွာ မဟုတ္ေပမဲ့ စာစီစာကုံးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ အခ်ိန္အနည္းငယ္ (အမ်ားဆုံး ၄ ပုံ ၁ ပုံ) ယူၿပီး ျပင္ဆင္ျခင္းအားျဖင့္ ပိုမိုထိေရာက္ေကာင္းမြန္တဲ့ စာစီစာကုံးေတြ ေရးလာႏိုင္ၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရွ႕လာမဲ့ ေဆာင္းပါးအပိုင္းေတြမွာ တကၠသိုလ္ဝင္ စာေမးပြဲ အဂၤလိပ္စာ အက္ေဆးေမးခြန္း၊ IELTS writing task 1 နဲ႔ task 2 အက္ေဆးေမးခြန္းေတြကိုလည္း TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳၿပီး အခ်ိန္ကန္႔သတ္ခ်က္ေဘာင္တစ္ခုအတြင္း ဘယ္လိုျပင္ဆင္မႈ ျပဳႏိုင္တယ္ဆိုတာကို သ႐ုပ္ျပေရးသားသြားမွာ ျဖစ္လို႔ ေစာင့္ေမွ်ာ္ဖတ္ရႈၾကပါတယ္ခင္ဗ်ာ။

တကၠသိုလ္ဝင္စာေမးပြဲ ျမန္မာစာ စာစီစာကုံး၊ အဂၤလိပ္စာအက္ေဆး၊ IELTS task 1 နဲ႔ task 2 အက္ေဆး ေရးဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ရတယ္၊ စာတကယ္မေရးခင္ ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ရတယ္၊ စာလုံးေရကန္႔သတ္ခ်က္က ဘယ္လို ရွိတယ္ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေရးထားတဲ့ စာစီစာကုံး/အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း ေဆာင္းပါး အပိုင္း ၁ ကို ဒီမွာ သြားဖတ္လို႔ ရပါတယ္။

Comments

Popular posts from this blog

၂၁ရာစုပညာေရး အပိုင္း (၁)

စာစီစာကုံး၊ အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း အပိုင္း ၁