စိတ္ခံစားမူကိုေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ျခင္း
စိတ္ခံစားမူကိုေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ျခင္း
လူအမ်ားနဲ႔ေန႔စဥ္ထိေတြ႔ဆက္ဆံေနရတဲ့ အလုပ္အကုိင္မ်ိဳးမွာ လုပ္ေနတဲ့သူေတြဟာ လူအမ်ိဳးအမ်ိဳးစိတ္အေထြေထြနဲ႔ ေျပာဆိုဆက္ဆံလုပ္ကိုင္ေနရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ စိတ္ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္ရတဲ့ အခိုက္အတန္႔ေတြရွိသလို စိတ္အခန္႔မသင့္၊စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ရတဲ့ ကိစၥေတြကလည္းမလြဲဧကန္ၾကံဳၾကရတယ္။ အထူးသျဖင့္မတူညီတဲ့ ဓေလ့ထံုးစံ၊ မတူညီတဲ့ အရပ္ေဒသ၊ မတူညီတဲ့မိသားစုေတြကေနေပါက္ဖြားလာၾကတဲ့ ကေလးေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ေန႔စဥ္ထိေတြ႔ဆက္ဆံေနရတဲ့ ဆရာ၊ဆရာမေတြရဲ႔ ေန႔တစ္ဓူ၀ လုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြကလည္း အျမဲတမ္းေခ်ာေမြ႔မေနႏုိင္ဘူး။ စိတ္ခံစားမွဳေတြနဲ႔ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့လူေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ စိတ္ပင္ပန္းမွဳေတြၾကံဳရတဲ့အခ်ိန္မွာ ကိုယ္တာ၀န္ယူထားရတဲ့လုပ္ငန္းေတြကို ထိေရာက္ျပီးေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲေတြၾကံဳေတြ႔ရႏိုင္ပါတယ္။ စိတ္ခံစားမွဳလို႔ဆိုရင္ေတာ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုအေပၚမွာ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္စီတိုင္းကသူတို႔ျဖတ္သန္းလာတဲ့ အေတြ႔အၾကံဳ၊ အေတြးအျမင္ေတြအေပၚမူတည္ျပီး ဘယ္လိုေတြးေခၚတုန္႔ျပန္သလဲဆိုျပီး အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုေလ့ရွိၾကပါတယ္။ စာသင္ၾကားေနရတဲ့ ဆရာ၊ဆရာမေတြလုပ္ငန္းခြင္မွာ ေတြ႔ၾကံဳရတဲ့ ေကာင္းျခင္းဆိုးျခင္း စိတ္ခံစားခ်က္ေတြဟာ
ကိုယ္တိုင္အတြက္လည္းအလြန္အေရးၾကီးသလို သင္ၾကားေရးမွာဆက္စပ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား ေတြအေပၚမွာလည္း လႊမ္းမိုးမွဳရွိတာမို႔ သတိျပဳအေလးထားဖို႔ အေရးၾကီးလွပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြအေနနဲ႔ လုပ္ငန္းခြင္မွာၾကံဳေတြ႔ရတဲ့၊ ၾကံဳေတြ႔နိုင္တဲ့ စိတ္ခံစားမွဳအေျခအေနေတြကို ဘယ္လိုသတိျပဳမိေအာင္လုပ္ေဆာင္ရမလဲ၊ ဘယ္လိုနည္းလမ္းမ်ိဳးေတြနဲ႔ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းႏိုင္သလဲဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာနဲ႔ပတ္သတ္ျပီး နည္းလမ္း ၂ သြယ္အေၾကာင္း မိတ္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းတစ္ခုကေတာ့
ကိုယ့္စိတ္ခံစားခ်က္ အေပၚမလိုလားအပ္တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳမ်ိဳးရွိလာႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ အေျခအေနေတြကို ၾကိဳတင္တြက္ဆျပီး အတတ္နိုင္ဆံုးေရွာင္ရွားတာမ်ိဳး (antecedent-focused emotion regulation) လို႔ေခၚျပီး၊ ဒုတိယနည္းလမ္းတစ္ခုကေတာ့ ကိုယ္ၾကံဳေတြ႔ရတဲ့အေျခအေနေပၚမူတည္ျပီး အသင့္ေတာ္ဆံုး အေကာင္းဆံုးျဖစ္ႏုိင္မယ့္ တုန္႔ျပန္မွဳကို ရွာေဖြတာမ်ိဳး (Response-focused emotion regulation) လို႔ေခၚပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းမွာဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္ကိုစိတ္အေႏွာင့္အရွက္ျဖစ္ေစနိုင္မယ့္ အေျခအေန၊ လူပုဂၢိဳလ္ ေတြကိုအတတ္ႏိုင္ဆံုးေရွာင္ရွားတာမ်ိဳး၊ ေရွာင္လႊဲလို႔မရႏုိင္တဲ့အေျခအေနမ်ိဳးေတြမွာဆိုရင္ ကိုယ့္စိတ္အာရုံေတြကို အျခားအက်ိဳးရွိေစမယ့္အရာေတြမွာလႊဲေျပာင္းထားႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားတာမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ရဲ႔အေတြးအျမင္စိတ္ခံစားခ်က္ေတြကို သိနားလည္ျပီး သတိျပဳမိတဲ့ အေလ့အက်င့္မ်ိဳးရေအာင္ ၾကိဳးပမ္းရတဲ့နည္းလမ္းေတြပါ၀င္ျပီးေတာ့ ဒုတိယနည္းလမ္းမွာဆို ရင္ေတာ့ကို္ယ္ၾကံဳေတြ႔လာရတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေပၚမွာမူတည္ျပီး အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္ႏိုင္မယ့္ အျပဳအမူ၊ တုန္႔ျပန္မွဳမ်ိဳးကို ျပဳလုပ္ႏုိင္ဖို႔ၾကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္မွဳေတြပါ၀င္ပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းကေတာ့ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့အေျခအေနေတြကို ၾကိဳတင္တြက္ဆျပီး ကာကြယ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိမိစိတ္ခံစားမွဳအေပၚ မလိုလားအပ္တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳမ်ိဳးေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လူအမ်ားနဲ႔ထိေတြ႔ဆက္ဆံလုပ္ေဆာင္ရတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ ေမွ်ာ္လင့္မထားတာမ်ိုဳးေတြလည္းမ်ားစြာၾကံဳေတြ႔ႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒုတိယနည္းလမ္းဟာ အေကာင္းဆံုးတုန္႔ျပန္မွဳမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
ကိုယ္တိုင္အတြက္လည္းအလြန္အေရးၾကီးသလို သင္ၾကားေရးမွာဆက္စပ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား ေတြအေပၚမွာလည္း လႊမ္းမိုးမွဳရွိတာမို႔ သတိျပဳအေလးထားဖို႔ အေရးၾကီးလွပါတယ္။ ဆရာ၊ ဆရာမေတြအေနနဲ႔ လုပ္ငန္းခြင္မွာၾကံဳေတြ႔ရတဲ့၊ ၾကံဳေတြ႔နိုင္တဲ့ စိတ္ခံစားမွဳအေျခအေနေတြကို ဘယ္လိုသတိျပဳမိေအာင္လုပ္ေဆာင္ရမလဲ၊ ဘယ္လိုနည္းလမ္းမ်ိဳးေတြနဲ႔ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းႏိုင္သလဲဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာနဲ႔ပတ္သတ္ျပီး နည္းလမ္း ၂ သြယ္အေၾကာင္း မိတ္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းတစ္ခုကေတာ့
ကိုယ့္စိတ္ခံစားခ်က္ အေပၚမလိုလားအပ္တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳမ်ိဳးရွိလာႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာ အေျခအေနေတြကို ၾကိဳတင္တြက္ဆျပီး အတတ္နိုင္ဆံုးေရွာင္ရွားတာမ်ိဳး (antecedent-focused emotion regulation) လို႔ေခၚျပီး၊ ဒုတိယနည္းလမ္းတစ္ခုကေတာ့ ကိုယ္ၾကံဳေတြ႔ရတဲ့အေျခအေနေပၚမူတည္ျပီး အသင့္ေတာ္ဆံုး အေကာင္းဆံုးျဖစ္ႏုိင္မယ့္ တုန္႔ျပန္မွဳကို ရွာေဖြတာမ်ိဳး (Response-focused emotion regulation) လို႔ေခၚပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းမွာဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္ကိုစိတ္အေႏွာင့္အရွက္ျဖစ္ေစနိုင္မယ့္ အေျခအေန၊ လူပုဂၢိဳလ္ ေတြကိုအတတ္ႏိုင္ဆံုးေရွာင္ရွားတာမ်ိဳး၊ ေရွာင္လႊဲလို႔မရႏုိင္တဲ့အေျခအေနမ်ိဳးေတြမွာဆိုရင္ ကိုယ့္စိတ္အာရုံေတြကို အျခားအက်ိဳးရွိေစမယ့္အရာေတြမွာလႊဲေျပာင္းထားႏိုင္ေအာင္ၾကိဳးစားတာမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ရဲ႔အေတြးအျမင္စိတ္ခံစားခ်က္ေတြကို သိနားလည္ျပီး သတိျပဳမိတဲ့ အေလ့အက်င့္မ်ိဳးရေအာင္ ၾကိဳးပမ္းရတဲ့နည္းလမ္းေတြပါ၀င္ျပီးေတာ့ ဒုတိယနည္းလမ္းမွာဆို ရင္ေတာ့ကို္ယ္ၾကံဳေတြ႔လာရတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေပၚမွာမူတည္ျပီး အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္ႏိုင္မယ့္ အျပဳအမူ၊ တုန္႔ျပန္မွဳမ်ိဳးကို ျပဳလုပ္ႏုိင္ဖို႔ၾကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္မွဳေတြပါ၀င္ပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းကေတာ့ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့အေျခအေနေတြကို ၾကိဳတင္တြက္ဆျပီး ကာကြယ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိမိစိတ္ခံစားမွဳအေပၚ မလိုလားအပ္တဲ့ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳမ်ိဳးေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လူအမ်ားနဲ႔ထိေတြ႔ဆက္ဆံလုပ္ေဆာင္ရတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ ေမွ်ာ္လင့္မထားတာမ်ိုဳးေတြလည္းမ်ားစြာၾကံဳေတြ႔ႏိုင္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဒုတိယနည္းလမ္းဟာ အေကာင္းဆံုးတုန္႔ျပန္မွဳမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ အေထာက္အပံ့ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
Ref: Teachers' emotions and emotion regulation strategies by Jingwen Jiang, Marja Vauras, Simone Volet, Yill Wang
Photo-internet
Photo-internet
Comments
Post a Comment