၂၁ရာစုအတြက္ေခါင္းေဆာင္မႈ

photo:internet


၂၁ရာစုအတြက္ေခါင္းေဆာင္မႈ
နိုင္ငံတစ္ငံရဲ႕ပညာေရးအဆင္အတန္းတိုးတက္ေစဖို့အတြက္က်ြမ္းက်င္ထိေရာက္တဲ႔ပညာေရးစီမံခန့္ခြဲသူပညာေရးေခါင္းေဆာင္ေကာင္းအမ်ားအျပားလိုအပ္ပါတယ္။ နိုင္ငံတကာကသုေတသနေတြကိုေလ့လာၾကည့္ရင္လည္းပညာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕အရည္အေသြးျမင့္မားေလေလအဆိုပါနိုင္ငံရဲ႕ပညာအဆင့္အတန္းျမင့္မားေလျဖစ္ပါတယ္။ပညာေရးေခါင္ေဆာင္မႈနဲ႔ပတ္သက္လို့'၂၁ရာစုအတြက္ေခါင္းေဆာင္မႈ' ဆိုိုတဲ႔စာအုပ္ထဲမွာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ေရရွည္ဖြံ႔ျဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္သံုးသပ္ေလ့လာနိုင္ေစရန္ေခါင္းေဆာင္မႈပါရာဒိုင္းႏွစ္မ်ိဳးကိုႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
၁) စက္မႈေခတ္ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံ
၂၀ရာစုအထိတြင္တြင္က်ယ္က်ယ္သံုးခဲ႔တဲ႔ပံုစံျဖစ္ျပီးအဖြဲ႕အစည္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ယခုထိသံုးစြဲေနဆဲေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံျဖစ္ပါတယ္။ဒီပံုစံမွာေတာ့ေခါင္းေဆာင္ လုပ္သူဟာဦးေဆာင္သူဆိုတာထက္စီမံခန႔္ခြဲသူပိုဆန္ပါတယ္။အာဏာခြဲေဝမႈ ပံုစံကလဲေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္တည္းအေပၚမွာသာမူတည္ပါတယ္။ လက္ေအာက္ငယ္သားေတြအေနနဲ႔ေခါင္းေဆာင္ေျပာသမ်ွခိုင္းသမ်ွကိုသာလိုက္နာရျပီးျပန္လည္ေမးခြန္းထုတ္နိုင္တဲ႔အေျခေနမရွိသေလာက္နည္းပါးတယ္။လက္ေအာက္ငယ္သားရဲ႕အၾကံဥာဏ္အယူဆထက္ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သူရဲ႕ဆံုးျဖတ္ခ်ကကို္သာလိုက္နာရပါတယ္။လက္ေအာက္ငယ္သားရဲ႕အရည္အေသြးဖြံ႔ျဖိုးတိုးတက္ေရးထက္ ရလဒ္ေကာင္းရေရး ကိုသာဦးစားေပးက်င့္သံုးတဲ႔ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ထိေရာက္တဲ႔ဦးေဆာင္မႈမ်ိဳး မဖန္တီးနုိင္တဲ႔အတြက္၂၁ရာစုမွာ လိုလားအပ္္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံမ်ိဳး မဟုတ္ေတာ့ဘူးလို့လဲေဝဖန္ၾကပါတယ္။
၂)၂၁ရာစုအတြက္ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံအသစ္ (သို႔) စက္မႈေခတ္ေႏွာင္း ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံ
၂၀ရာစုေႏွာင္းပိုင္းမွာေပၚေပါက္လာတဲ႔ပံုစံျဖစ္ျပီးဒီပံုစံမွာေတာ့ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူဟာအဖြဲ႕စည္းအတြင္းလူမႈဆက္ဆံေရးအဆင္ေျပဖို့ကိုပိုဦးေပးသူျဖစ္ပါတယ္။အဖြဲ႕အစည္းတြင္းတိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈကိုအားေပးျပီး ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ဆိုတာထက္ အားလံုး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတဲ႔ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံကိုပိုျပီးလိုလားလက္ခံပါတယ္။လက္ေအာက္ငယ္သားဆိုတဲ႔အေခၚအေဝၚကိုလဲသံုးစြဲျခင္းမရွိေတာ့ဘဲမိမိအဖြဲ႕အစည္းရည္မွန္းခ်က္မ်ားေအာင္ျမင္ဖို့အတြက္ပူေပါင္းေဆာင္ရြက္သူမ်ားအျဖစ္သာေခၚေဝၚသံုးစြဲပါတယ္။ေခါင္းေဆာင္မႈကို စုေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္အေနနဲ႔လက္ခံယံုၾကည္ျပီးအဖြဲ႔အစည္းတြင္းလူမႈဆက္ဆံေရးအဆင္ေျပဖို့နဲ႔တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အရည္အေသြး အရည္အခ်င္း ေတြကိုဖြံ႔ျဖိုးတိုးတက္လာေအာင္ျမွင့္တင္ေပးပါတယ္။အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ဦးေဆာင္နိုင္စြမ္း ကိုပ်ိဳးေထာင္ေပးျပီးရည္မွန္းခ်က္ေအာင္ျမင္ေအာင္တိုက္တြန္းအားေပးတ့ဲ႔ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံမ်ိဳးလို့လဲေျပာၾကပါတယ္။လူသားပိုဆန္ျပီးထိေရာက္တဲ႔ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
က်ြန္ေတာ္တို့အေနနဲ႔လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာေရာမိိသားစုဘဝမွာပါဦးစီးေခါင္ေဆာင္သူအေနနဲ႔ေရာဦးေဆာင္ခံရသူအေနနဲ႔ပါေန့စဥ္ၾကံဳေတြ႔ေနရခ်ိိ္န္မွာဘယ္လိုေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ၾကံဳေနရသလဲကိုယ္ကိုယ္တိုင္ေရာဘယ္လိုပံုစံမ်ိဳးက်င့္သံုးမိေနလဲဆိုတာကိုျပန္လည္သံုးသပ္နိုင္ဖို့အတြက္ေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံႏွစ္မ်ိဳးကိုအက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဆြးေႏြးေပးခဲ႔တာပါ။ ပညာေရးအေျပာင္းအလဲကာလမွာမိမိကိုယ္တိုင္နဲ႔ပညာေရးအသိုင္းဝိုင္းပတ္ဝန္းက်င္တိုးတက္ဖို့အရည္အေသြးျမင့္လာေစဖို႔အတြက္က်ြန္ေတာ္တို့ဘယ္လိုေခါင္းေဆာင္မႈပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ေရွ႔ဆက္ၾကမလဲဆိုတာကိုသံုးသပ္ဆင္ျခင္ဖို့ေဆြးေႏြးေထာက္ျပဖို့နဲ႔လက္ေတြ႔က်င့္သံုးနိုင္ဖို့အတြက္ရည္ရြယ္ပါတယ္။
Ref: Rost, J. C (1993) Leadership for the Twenty-first Century

Comments

Popular posts from this blog

စာစီစာကုံး/အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း အပိုင္း ၂

၂၁ရာစုပညာေရး အပိုင္း (၁)

စာစီစာကုံး၊ အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း အပိုင္း ၁