ေက်ာင္းသားေတြ မတူညီျကရင္ ဘယ္လိုသင္ျကားမလဲ (၁)
တစ္ေန့ စာသင္ခန္းဝင္ဖို့ စဥ္းစားျပင္ဆင္ေနလိုက္တယ္။ သင္ျကားမယ့္သင္ခန္းစာက သင္နည္းေတြကို ဘယ္လိုသံုးသင့္တယ္ဆိုတာမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ 
သင္နည္းေတြကို တိုက္ရိုက္ပို့ခ်မယ့္အစား ဘာေျကာင့္သင္နည္း မ်ိဳးစံုသံုးသင့္တာဆိုတာမွစတင္လိုက္တယ္။ ဘာေျကာင့္သင္နည္း တစ္ခုမက သံုးသင့္တာလဲ။ စာဖတ္သူလဲစဥ္းစားျကည့္နိင္ပါတယ္။ 
အရင္ဆံုး ေက်ာင္းသားေတြကို ေလ့လာျကည့္မယ္။ ယခင္တုန္းက ေက်ာင္းသားေတြကို အမ်ားစုကဘယ္လိုျမင္ခဲ့ျကသလဲ။ ေက်ာင္းသား သူငယ္ေတြ ေက်ာင္းမွာ စာသင္ယူဖို့ရာ သူတို့မွာ ယခင္က သင္ယူခဲ့တာမ်ိဳး မရွိျကဘူး။ ေက်ာင္းမွာ သင္ယူရမယ့္ အေျကာင္းအရာေတြက သူတို့အတြက္ အသစ္အဆန္းေတြျဖစ္တယ္။ ဒါေျကာင့္ သင္ျကားျပသသူက သူသိတာေတြကို ေက်ာင္းသားထံ စာသင္ခ်ိန္ တစ္ခ်ိန္လံုး သင္ျကားပို့ခ်ေပးတယ္။ ေရဘူး အလြတ္ထဲကိုေရ ေလာင္းထည့္သလိုမ်ိဳး တရစပ္ သင္ျကားမွုကို ျပဳလုပ္ေပးတယ္။ (ဆိုကေရးတီး က စာသင္ရင္ ဝမ္းဆြဲသည္ လိုမ်ိဳး ကေလးမွာ ရွိတဲ့ အသိပညာကို ေဖာ္ထုတ္ျပီး သင္ျကားခဲ့ေပမယ့္ ဆိုကေရးတီးရဲ့ လမ္းညြွန္ခ်က္ကို မလိုက္နာနိင္ခဲ့ျကတာျဖစ္နိင္တယ္)။ 
ကေလးေတြ ေက်ာင္းကိုလာတာ သူတို့သင္ယူမယ့္ သင္ခန္းစာေတြ နဲ့ဆက္စပ္ျပီး သိထားတာ မရွိဘူးလို့ ယူဆျပီးေတာ့ သင္ခန္းစာေတြကို အလြတ္က်က္မွတ္ခိုင္းခဲ့ျကတယ္။ သင္ျပီးသားကို ဆရာက ေမးလိုက္ ေက်ာင္းသားက ေျဖလိုက္ ထပ္တလဲလဲ ျပဳလုပ္ျကတယ္။ ေဟာေျပာပိုခ်မွဳကို တစ္ခ်ိန္လံုး ျပဳလုပ္ျကတယ္။ သင္ခန္းစာတုိုင္းက အလြတ္က်က္မွတ္နည္း၊ အေမးအေျဖနည္း၊ ေဟာေျပာပို့ခ်နည္း နဲ့အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္မယ္လို့ယူဆရင္ေတာ့ ထိေရာက္တဲ့ သင္ျကားသင္ယူမွဳ ျဖစ္မည္ မဟုတ္ပါ။ ထိုသင္နည္းမ်ားမေကာင္းဟု ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္ပါ။ သို့ေသာ္ စာသင္ခ်ိန္တုိင္း ထိုသင္နည္းမ်ားပဲ ထပ္တလဲလဲ မသံုးသင့္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ 
ဘာေျကာင့္လဲ။ေက်ာင္းသား သူငယ္ေတြ အသက္ ၅ နွစ္ေရာက္မွ ေက်ာင္းစတက္ျကတယ္။ ကုန္လြန္ခဲ့ ၅ နွစ္မွာ သူတို့ သင္ယူခဲ့တာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ပညာသင္ယူရာ ဌာနဆိုတာကို သတိခ်ပ္ရပါမယ္။ က်ြန္ေတာ္လည္း စာသင္စဥ္ ပညာသင္ယူရာဌာန ေတြက ဘာေတြ ျဖစ္မလဲ ေမးျကည့္ရင္ ေက်ာင္း ဆိုတဲ့ အေျဖပဲ အရင္ဆံုးရျကတယ္။ ဟုတ္ရဲ့လား ထပ္စဥ္းစားျကပါဦးလို့ စဥ္းစားခိုင္းမွ အိမ္၊ ပတ္ဝန္းက်င္၊ ရုပ္ျမင္သံျကား၊ သတင္းစာ ဂ်ာနယ္ စသျဖင့္ အေျဖေတြ ရလာတယ္။ သင္ယူရာေနရာေတြ ဒီထက္မက ရွိပါတယ္။ စာဖတ္သူလည္းစဥ္းစားျကည့္နိင္ပါတယ္။ 
ဒါေျကာင့္ ေက်ာင္းသားသူငယ္ေတြ ေက်ာင္းကို ၅နွစ္မွ တက္ေရာက္ သင္ယူျကတဲ့အခါ ကုန္လြန္ခဲ့ အခ်ိန္ေတြမွာ သင္ယူခဲ့တာေတြ ရွိျကပါတယ္။ ဒါကိုေျခခံျပီးေတာ့ စာသင္တဲ့အခါမွာ သိျပီးသား အသိပညာေတြနွင့္ အသိပညာအသစ္ေတြကို ခ်ိတ္ဆက္ေပးရပါမယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က ေက်ာင္းသားသူေတြရဲ့ သင္ယူဟန္ေတြ မတူညီျကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေယဘုယ်အား ျဖင့္ သင္ယူဟန္ ေလးမ်ိဳးခြဲနိင္ပါတယ္။ Visual, Auditory, Reading and Writing နွင့္ Kinesthetic (VARK) လို့မွတ္သားနိင္ပါတယ္။ တခ်ိဳ့က အျမင္အာရံုကို အားထားတယ္။ ဆရာ ဆရာမ ေျပာျပတာကို ဂရုတစိုက္ျကည့္ရွဳ ေနျပီးသင္ယူျကတယ္။ တခ်ိဳ့က ဆရာ ဆရာမကို ျကည့္ခ်င္မွ ျကည့္မယ္။ အျကားအာရံု ကို အားထားတယ္။ နားေထာင္ျပီး သင္ယူေနျကတယ္။ တခ်ိဳ့ကေတာ့ ဆရာ ဆရာမေျပာသမ်ွ ေရးမွတ္ထားတယ္။ တခ်ိဳ့ကေတာ့ အရာဝတၳဳေတြကိုထိေတြ့ ကိုင္တြယ္ ျပီး ကိုယ္လက္လွဳပ္ရွားမွဳနွင့္ သင္ယူျကတယ္။ သတိခ်ပ္သင့္တာက ေက်ာင္းသားသူငယ္ေတြမွာ သင္ယူဟန္ တစ္မ်ိဳးတည္း ရွိတယ္လို့ေတာ့ ယူဆလို့ မရပါ။ တစ္ေယာက္တည္းမွာပဲ သင္ယူဟန္ တစ္မ်ိဳးမက ရွိနိင္ပါတယ္။ 
ဒါကို အေျခခံျပီး စဥ္းစားရင္ ေက်ာင္းသားသူငယ္ေတြ ေက်ာင္းကိုလာရာမွာ သူတု့ိသင္ယူ ျပီးသားေတြ ပါလာတယ္။ သင္ယူဟန္ေတြ မတူညီပါဆို့ တာမ်ိဳးကို စိတ္မွာစြဲမွတ္ထားရင္ သင္နည္းတစ္မ်ိဳးတည္းကို မသံုးသင့္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ပါလိမ့္မည္။ 
Refs: School-based Inservice Teacher Education 
(SITE) Module 3 by UNICEF, MOE, H&M
Foundation
Teaching, Learning and Assessment by
Kivunja
သူငယ္ႏွင့္ သူဧ။္ပညာ သင္ျကားျခင္း၊ ဦးထြန္းေအာင္

Comments

Popular posts from this blog

စာစီစာကုံး/အက္ေဆးတစ္ပုဒ္ မေရးခင္ TaWTiSS နည္းလမ္းကို အသုံးျပဳ၍ ျပင္ဆင္မႈျပဳျခင္း အပိုင္း ၂

၂၁ရာစုပညာေရး အပိုင္း (၁)

ျပသနာရွာေဖြေျဖရွင္းနည္းႏွင့္ အားသာခ်က္ေဖာ္ထုတ္ျမွင့္တင္ေပးနည္း